Eksem!

JA min lilla plutt Vidar har haft problem med huden ända sen han var nyfödd! NU sen sommaren har han haft stora eksem fram och tillbaka, främst på kinderna och i knävecken.
Nu sen ca 1,5 månad tillbaka är hans ögon ständigt irriterade, och han får vaglar titt som tätt.

Tycker så synd om honom för det kliar ju med dessa eksem, och han sover dåligt...gnuggar ansiktet i lakanet för att det kliar, och det bidrar ju till att det blir ännu värre.
Vi har ju sen tidigare fått det konstaterat att han är ägg  och mjölkproteins allergiker. Men som det ser ut just nu med eksem som fortfarande blossar upp har han nog flera allergier.
Blir så trött på att man inte får den hjälp som behövs! Var på BVC igår och hon sa att jag skulle fortsätta som vanligt efter smörjschemat. Vilket innebär att vi smörjer med en starkare kortisonkräm morgon och kväll+ att vi smörjar med miniderm hela dagarna så fort han är torr (vilket innebär i princip heeeela tiden)
Tycler det är tråkigt att vi inte får mer hjälp för tillfället. Kortisonen kanske lindrar själva klådan något, och hjälper till för att hålla eksemet/utslagen i schakt, men det är ju inte lösningen på problemet. i det här fallet behandlar dem ju bara symtomet, istället för att hitta  anledningen till utslagen!
NU fick jag även en antibiotikasalva att smörja ögonlocken med så rodnanden går ner....gaaah samma sak där! vad hjälper det när det återkommer heeeela tiden! Bättre att hitta anledningen....
Förmodligen är det något luftburet som orskar hans röda ögon, och jag vill veta vad...framförallt för att han ska bli bra, men också för att det är lättare att förstå hur hans allergier kommer påverka vårat liv.
Är så trött p ådet här med salvor, krämer och mediciner.....vill bara sluta med allt och bara köra med mjukgörande.....det förstör ju huden att hålla på med kortison så mkt hela tiden!

Näää ska riga upp till barnavd och prata med allergisköterskan....kanske kan vi få en ny tid för att testa lite fler allergenämnen! den här gången säkert med lapptest på ryggen eftersom han blivit lite äldre...
utslagen när de är åt det bättre hållet!
Här ser man hur eksemen är torra och fnasiga.
Här är huden när den är som bäst, sen börjar det om igen med nya utslag!

Kommentarer
Postat av: Marcus

Hur går det nu? Har utslagen lagt sig mer och har ni kommit till roten av problemet eller pågår eksemen och utslagen fortfarande?



I många fall blir det ju värre under vintern då det blir så torr luft i Sverige. Så fort man åker på semester till t ex Thailand i en mycket fuktigare miljö så tycker jag att problemen försvinner, i alla fall för mig med min torra hy.



Gillar inte heller salvor. Jag tror det bästa är om man behandlar det rätt genom att t ex hålla barnet borta ifrån fukt, inte duscha det hela tiden osv.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0